aktualni
aktualni
aktualni
připravujeme
archiv
galerie
publikace
kontakt
newsletters
press
partneři
cervena
   SOUČASNÝ ČESKÝ INDUSTRÁL /
   PODOBY SOUDOBÉ PRŮMYSLOVÉ ARCHITEKTURY

koncepce: Dan Merta, Petr Volf
texty:Dan Merta, Petr Volf, Lukáš Beran, Dominik Herzán
redakce:Klára Pučerová, Zuzana Prokopová
grafický design: Jan Šerých
sazba: Marek Meduna
příprava plánové dokumentace: Lukáš Hudák
překlady: Robin Cassling, Lucie Mertlíková, Rosana Murcott
tisk: Kavka Print
formát: 205 x 216 mm, brožovaná vazba, 176 stran
vydává: Galerie Jaroslava Fragnera a ARCHITECTURA o.s.
jazyk: český, anglický
cena: 290 Kč
rok vydání: 2011
ISBN 978-80-904484-3-8
industrial
Machoninovi
   VĚRA A VLADIMÍR MACHONINOVI 60´/70´

   Publikace doprovází výstavu Věra a Vladimír Machoninovi 60´/ 70´ v Galerii Jaroslava Fragnera v Praze (22.12.2010 - 30.01.2011) Představuje zásadní realizace a projekty tohoto architektonického a manželského páru. Kromě známého OD Kotva, DBK nebo karlovarského hotelu Thermal je to méně známá budova Velvyslanectví ČR v Berlíně (o to víc je tato stavba v povědomí v německém architektonickém prostředí, vzbudila zájem již ve své době a kterou deník Bild označil za „vesmírnou loď uprostřed pulsujícího města“), vlastní dům nebo dům pro Otomara Krejču. Ve výběru projektů je to pak generel na Budějovické náměstí, soutěž na dostavbu Staroměstské radnice, Národní shromáždění nebo internacionální hotel v Praze-Břevnově.
Úvodní texty seznamují s dílem Machoninových, s architektonickou a společenskou situací šedesátých a sedmdesátých let, a rovněž se věnují autorskému nábytku a interiérům jejich staveb. Jednotlivé projekty jsou představeny v medailonech, realizace navíc i množstvím dobových i současných fotografií.

editoři: pavel směták, klára pučerová
texty: ondřej beneš, lukáš beran, pavel halík, daniela karasová, petr klíma, radomíra sedláková, petr vorlík, jakub železný
fotografie: jaroslav franta, lukáš beran, jiří mojžíš, tomáš novotný, filip šlapal, josef váša, archiv hotelu thermal, archiv národní galerie v praze, archiv oldřicha schwarze, archiv velvyslanectví čr v berlíně, archiv věry machoninové
reprodukce plánů: národní galerie v praze, útvar rozvoje hlavního města prahy, muzeum umění olomouc, archiv otomara krejči ml., archiv redakce architektury čsr a čssr, archiv věry machoninové
grafická úprava: robert v. novák
tisk: t.a. print      formát: 220 x 260 mm, brožovaná vazba, 128 stran
vydává: Galerie Jaroslava Fragnera a ARCHITECTURA
jazyk: česky, anglicky     cena: 290 Kč     
rok vydání: 2010      ISBN 978-80-904484-1-4
Twenty
   Twenty after twenty

   Česko-slovensko-anglický katalog, který představí jednotlivá studia: jak samotné architekty, tak jejich tvorbu. Mezi třemi vybranými stavbami jsou realizace, soutěžní projekty, studie či vize.
Úvodní texty k české a slovenské tvorbě mladé generace napsali Imro Vaško a Adam Gebrian.
koncepce katalogu: Dan Merta, Klára Pučerová, Linda Dostálková
texty: Dan Merta, Adam Gebrian, Imro Vaško, Andrea Trembuláková, Zoran Michalčák
redakce: Klára Pučerová, Dominik Herzán, Irena Lehkoživová
překlad: Lucie Mertlíková, Robin Cassling, Peter Stephens, Kateřina Hilská, České překlady Olomouc, s.r.o., Ingrid Hohošová
grafická úprava: Linda Dostálková, The Bestseller Creative Platform
sazba: Pavel Holomek, The Bestseller Creative Platform
formát:  204 x 216 mm, brožovaná vazba, 192 stran
vydává: Galerie Jaroslava Fragnera a ARCHITECTURA
jazyk:  česky, slovensky, anglicky
rok vydání: 2009      cena: 290 Kč      ISBN 978-80-904484-0-7
Projektil
   Projektil 2002/2008

   Česko-anglický katalog

koncepce výstavy: projektil, vít havránek, dan merta, petr babák
instalace: projektil, pas, laboratoř, hippos
koncepce katalogu: petr babák, projektil
texty projektil, rostislav koryčánek, vít havránek    překlad: dalton stansbury, dan morgan
editor: klára pučerová                                    zvukové cd: petr babák, stanislav abrahám
grafický design: petr babák (laboratoř), spolupráce jaromír skácel a jan matoušek (laboratoř)
formát:  150 x 210 mm, brožovaná vazba, 308 stran, barevné fotografie
vydává: galerie jaroslava fragnera a ARCHITECTURA
jazyk:  česky, anglicky     tisk: realtisk s.r.o.
rok vydání: 2008      cena: 290 Kč      ISBN 978-890-254-3486-4
Zelená architektura
   zelená architektura /
                         architektura - krajina - udržitelný rozvoj 


   Česko-anglický katalog chce ukázat pozitivní příklady současné architektektonické tvorby, které se zodpovědně zabývají ekologicky citlivou, energeticky šetrnou architekturou, které hledají zajímavé sepětí s krajinným rámcem a ukazují nové možnosti inspirace přírodními formami. Záměrně proto volíme spíše metaforický název zelená architektura, který umožňuje věnovat se celému spektru přístupů, v nichž se projevuje obnovený respekt k přírodní podmíněnosti lidského života.
Především však chceme představit stavby, které jsou skutečnou architekturou, tedy komplexním dílem, v němž jsou hlediska konstrukční a provozní součástí tvůrčího činu.

vydává: galerie jaroslava fragnera a ARCHITECTURA
kurátor: petr kratochvíl
editor katalogu: petr kratochvíl
redakce: petr kratochvíl, klára pučerová, zuzana walterová, barbora vahalová, jitka molnárová
texty studií: petr kratochvíl, jan tywoniak, václav cílek
texty ke stavbám: autoři
grafická úprava: jan šerých
formát:  204 x 216 mm, brožovaná vazba, 218 stran, barevné fotografie
tisk: realtisk s.r.o.
jazyk:  česky, anglicky
rok vydání: 2008
cena: 290 Kč
ISBN 978-80-254-3160-3
New face of Prague
   new face of prague / současná pražská architektura po roce 1990 

   Česko-anglický katalog doprovázející výstavu NEW FACE OF PRAGUE je oproti výstavním panelům rozšířen u jednotlivých projektů o další fotografie či plány, obsahuje mapku realizací a krátké informační medailonky s fotografiemi architektů. Je uveden textem autorů výstavy, dále dvěma eseji od historiků a teoretiků architektury Petra Kratochvíla a Zdeňka Lukeše, který seznámí především zahraniční čtenáře a návštěvníky výstavy s  vývojem a podobou minulé i současné moderní architektury v Praze. Grafická úprava katalogu je dílem Tomáše Brichcína a Roberta V. Nováka.
  Výběr pěti desítek staveb vychází z typologie, v každém z deseti témat (administrativa, industriál, veřejné stavby, kultura, bydlení, rodinné domy, interiéry, hotely, ekologie, vize) se představí zpravidla pět realizací či projektů. Návštěvník/ čtenář se tak seznámí s celou škálou realizací, od jemu blízkých (rodinné domy, obytné celky), až po stavby ovlivňující podobu města a život v něm (administrativní budovy, hotely, rekonstrukce průmyslových budov, veřejné stavby, interiéry). Neméně přitažlivou tématikou jsou projekty týkající se budoucnosti Prahy, developerských projektů, revitalizací v několika městských částech, nebo oblast věnující se „zeleným“ projektům na úrovni rodinného domu i rozsáhlého areálu včetně veřejnosti přístupného parku.

vydává: galerie jaroslava fragnera a ARCHITECTURA
koncepce: dan merta, klára pučerová
texty: dan merta, klára pučerová, petr pištěk, dominik herzán,
petr kratochvíl, zdeněk lukeš
grafická úprava: tomáš brichcín, robert v. novák
formát:  204 x 216 mm, brožovaná vazba, 204 stran, barevné fotografie
tisk: realtisk s.r.o.                    sazba: studio novák & balihar      cena: 399 Kč
jazyk:  česky, anglicky             rok vydání: 2008                     
ISBN 978-80-254-2574-9                     křest katalogu  
René van Zuuk Architekten
   rené van zuuk architekten / PROJECTS 1992-2007 

   katalog kromě podrobného popisu sedmnácti projektů ateliéru rené van zuuk architekten obsahuje úvodní text jednoduchost nevšednosti od holandského architekta maartena willemse, cv reného van zuuka a mapu nizozemí s vyznačenými realizacemi.

  ... za všemi projekty je skryto neustálé hledání způsobů, jak vytvořit co možná nejzajímavější dům při minimálních nákladech. cílem je spojení maximální osobitosti výsledku s jednoduchostí jeho realizace. ...

koncepce: rené van zuuk architekten , galerie jaroslava fragnera
texty: aarten willems , rené van zuuk architekten
fotografie: luuk kramer , christian richters , arthur blonk , dj hoogerdijk ,    <waanja> , rené van zuuk architekten
editor: klára pučerová                            překlad: petr pištěk, martin vodrážka
grafika: jan šerých                                 tisk: realtisk s.r.o.
rok vydání: 2008                                   jazyk:  česky, anglicky
formát:   17,5 x 17,5 cm, brožovaná vazba, 112 stran, barevné fotografie
cena: 199 Kč
AmP arquitectos
  AmP arquitectos / ve znamení vulkánu

... v době, kdy se trend v architektuře ve snaze o přiblížení se nehmotné vizuální fascinaci plazmovou obrazovkou zdánlivě zabývá hlavně tématy závojem zakryté průhlednosti, nehmotnosti, saturovanými barvami, tekoucím světlem, prchavými odrazy a vlnícími se vibrujícími efekty pohybu, se josé maría pastrana a felipe artengo dali na cestu opačným směrem. ...

koncepce: AmP arquitectos , galerie jaroslava fragnera
texty: david cohn , amp arquitectos
fotografie: AmP arquitectos , hisao suzuki
editor: klára pučerová
překlad: martin vodrážka
grafika: jan šerých
tisk: realtisk s.r.o.
jazyk:  česky, anglicky
Český architektonický kubismus
  Český architektonický kubismus

Podivuhodný směr, který se zrodil v Praze


  český architektonický kubismus je dnes v centru zájmu odborníků, ale i laiků na celém světě. jedná se o bizarní kapitolu ve vývoji moderní architektury xx. století, označovanou sice za slepou cestu, ale přesto stále velmi inspirativní. základní postulát vytvořil v roce 1911 významný český architekt pavel janák (1882-1956), který reagoval kriticky na tehdejší racionální tvorbu ve stylu moderny jana kotěry a jeho okruhu. kubismus se sice v architektuře dlouhodobě jako styl neprosadil, ale několik staveb bylo realizováno, a to nejen v praze.

autor: zdeněk lukeš, ester havlová
fotografie: ester havlová, jan malý
grafika: robert novák, tomáš brichcín
rok vydání: 2006
formát: 176 stran, 19x13cm, brožovaná vazba, 280gr.
jazyk: česky, anglicky
běžná cena: 290 kč
big ideas
  BIG IDEAS 

  publikace vydaná k výstavě dánského architektonického ateliéru big (bjarke ingels group) big ideas v galerii jaroslava fragnera v praze (15.11.2006 - 17.12.2006) a v centru architektury v brně (7.2.2007 - 4.3.2007).
  katalog obsahuje úvodní slovo ředitele gjf dana merty a bjarkeho ingelse, který přijel výstavu zahájit a uvést ji přednáškou a představuje 18 vybraných projektů z rozmezí let 2001 až 2006. jsou prezentovány podobně jako na výstavě – fotografiemi modelů, vizualizacemi, schématy, snímky realizací a především výraznými ikonami a stránkou se základními údaji i konceptem. bjarke ingels uvádí knihu slovy: „na následujících 160 stranách se pouštíme do zápasu s cenovou dostupností bydlení, větrem, globálními obchodními cestami, systematizovanou prefabrikací, zimními sporty, regionální infrastrukturou a důležitostí kulturního porozumění.“

autor: jan magasanik (editor)
rok vydání: 2007
jazyk: česky, anglicky
formát: 160 stran, 17,5 x 17,5 cm
vazba: brožovaná, 150 g
cena: 290 kč
ISBN 80-239-8231-2
EAN 978-80-239-8231-2
Ateliér A69
  Ateliér A69 
Emil Králíček
  Emil Králíček 
Architekt Ladislav Lábus
   Architekt Ladislav Lábus 
Splátka dluhu
  Splátka dluhu 
Baumschlager-Eberle
  Baumschlager-Eberle 
3 vily architekta Zdeňka Plesníka
  3 vily architekta Zdeňka Plesníka 
Hanzelkova, Zikmundova, Liškova
cena: 190 kč













  nahoru
Na hraně
   Na hraně 

 česká architektura v zahraničí

 architekt Petr Franta

cena: 190 kč
Prostorový dům
  Prostorový dům  Petr Burian / Petr Hájek / Tomáš Hradečný / Jan Šépka
cena: 290 kč

Umí dům myslet?
Antonín Kosík
Architektura jest, chceme-li začít pěkně zeširoka, uměnou jak strukturovat a tedy vytvářet prostor. Utváření prostoru, náš hovor se vine stále šíře a šíře, může mít dozajista své cíle pragmatické - jak si prostor přivlastnit, znásilnit jej, případně jej následně obývat, dát mu mocenský význam, estetické - jak prostor pozorovat, těšit se z něj či chovat k němu pocity opačné, vypovídací a referenční - diskurs prostoru může být veden nejen o prostoru samotném, ale i o době, osobách, institucích atp., může v sobě skrývat záměr komerční, nebo se dokonce pouze redukovat, což bývá dnes častý případ, na nosič reklamy, normovaného sdělení - architektonická struktura se v tomto posledním případě chová jako jakési zrcadlo; cíle proč strukturovat prostor, chovat se architektonicky, mohou být nepochybně mnohé další a všechny obdarovávají prostor beze smyslu nebo smysluplný, protože ohraničený ve druhém případě, v každém případě však nevýznamný prostor významem (takovým smysluplným ale nevýznamným prostorem, abychom objasnili rozdíl mezi výše uvedeným, může být přestavba: neboť proto se přestavuje, aby nového významu nabyl, smysluplným zůstává, neboť jej lze, alespoň tak předpokládáme, obdařit novým významem - jinak by se nestavělo - původní význam prostor ztratil - Jiným takovým příkladem může být prostor bývalého Stalinova pomníku nad Prahou, ten si svůj smysl, ať jest jeho význam jakýkoliv - fungující nebo nefungující obrácené kyvadlo, reklama na volby, upoutávka na televizi, - dodnes zachovává).


Architektura vykládá skrze konstrukce svět, tvoří nápodoby světa a je tak svým způsobem názorem na svět, může svět odhalovat, ukazovat jej, přemýšlet o něm a být zaroveň jeho součástí. Neuvažuje ale o světě přímo, není totožná s původním uměním stavět, přímo konstruovat. Architekt přemítá o světě zprostředkovaně. Ostatně podobně, jako fyzik vidí svět skrze měřící přístroje, které měří jen jeho teoretické konstrukce, neboť nic jiného měřit neumějí, ekonom vidí svět skrze funkce a míry tzv. (ekonomického) "trhu", který má s trhem pramálo společného, nebere vůbec v úvahu původní pohnutky výměny, podobně, jako automobilista vidí svět skrze silnice, doslova i přeneseně, politik jen skrze neprůhledné, nepochopitelné a neuchopitelné, ale přesto "systémové" chování moci, protože jinak, například skrze svou osobnost, svým dobrým příkladem, složitému světu vládnout nemůže a neumí, podobně jako jiní pozorují skrze televizi, zisk nebo vidí svět jako souhrn chemických sloučenin, atd. atd.
Čím je prostředkováno architektovo tvořivé zadumání nad světem? Není samoúčelné? Není jen řešením technické hádanky? Má dnes nějaký smysl? Dovede ještě uvažovat? Uvažovat samostatně? Je si svých prostředků architektova úvaha vědoma? Nejsou jeho prostředky jen prostředky jiných (oborů)? Je nebo může být uvažování dnešní architektury "pravdivé" a "opravdové"? Není architektova tvorba jen formálním rozhovorem beze smyslu? Na tyto a další otázky se zřejmě pokouší odpovídat výstava "Prostorový dům". Právě tyto dotazy v nás vzbuzuje. A především: Nejsou významy, kterými architektura obdarovává prostor falešné?
Na vývoj architektury, jak jsme již výše naznačili, můžeme pohlížet jako na posloupnost významů, kterými obdarovává prostor. Tyto významy musí být srozumitelné nejen tomu, kdo strukturovaný prostor užívá (měly by samozřejmě býti, alespoň na počátku, srozumitelné i tvůrci), kdo zde provádí obřady, pravidelně opakuje stejné činnosti mající nějaký účel - kdyby významy byly nesrozumitelné byl by dům neobyvatelný, ale musí být správně srozumitelné i tomu, kdo bezprostředně prostor neužívá - jinak by se například nemohl stát hostem, nemohl by být obsloužen, atd. (tento případ lze velmi názorně demonstrovat na studii "Zastupitelského úřadu v Ottawě", opačný na studii "Dům v lese"). Jenže srozumitelnost významů se mění. Například s dobou. Srozumitelnost významů je svým způsobem závislá na kulturní paměti a ta zase na srozumitelnosti významů, architektura se tak především dovolává sama na sebe, stává se referenční. K objasnění můžeme použít příklad z hudby (ne nadarmo byla architektura v minulém století označována jako "zamrzlá hudba"). Příkladem takového výkladu může být hudební harmonie. Původně soubor pravidel založených na principu, že to, co "ladí uchu jest soulad čísel" se postupně stává důležitých při poslechu a vývoji hudební skladby. Nakonec se ukazuje již jen jako soubor postupně se vyvíjejících (hudebních) pravidel, doporučení a omezení, která (hudební) kompozice dodržuje. Je tak možno skladbě porozumět, pochopit její strukturu, formu, protože stejná pravidla dodržují skladby blízké vzhledem k dané hudební harmonii. Skladba se tak odvolává, odkazuje se. Na druhou stranu harmonii lze chápat jako hudební omezení, které kompozice překračuje, když vyčerpala všechny argumenty. Dovolává se, touží se stát odkazem. Tím se stane, je-li jí porozuměno, když se nám líbí. Líbí se nám, chceme-li si ji znovu poslechnout. Může se stát, že některá z předešlých replik se stává zbytečnou, nebo je třeba před poslední repliku zařadit nějaké další.
Postupně však dochází k tomu, že jsou vyčerpána všechna možná překročení hudební harmonie. Hudební harmonie v tom okamžiku přestala být dávno “harmonií", pravidly o souladu, uhrančivé a zaklínací schopnosti hudby jsou ty tam, převládá aspekt informující: hudební výpověď se stává hádankou o tom, jakým způsobem je strukturována, zkomponována, potěšení z poslechu je uspokojením z vyřešení enigmatu, samotná hudební komposice spočívá především v ovládnutí technické stránky harmonie. Hudební skladbou se tak může stát vše, včetně ticha, pokud je nalezena struktura, systém, jak danou skladbu interpretovat. Hudba tak zcela ztrácí svůj význam. Podobně architektura.
Chceme-li dohlédnouti na samý vrchol vývoje architektury zahlédneme, chceme-li mluvit ve sloganu, který této charakteristice nejlépe náleží, zahlédneme tam architekturu usazenou na tučné prdeli, kterak vesele a s neskrývaným požitkem zbavuje prostor veškerého významu. Tvarovaný i tvarovatelný, tedy plný významů, prostor jest najednou "prostor" nejen bez významu, ale "prostor", který dále již nižádného pravého významu nabýti nemůže. Prostor beze smyslu. To je jeho pravý a poslední význam.
Zbavujeme-li prostor významu - obýváme jej docela. Již se z něj dostati ven nemůžeme.
Jaroslav Fragner
  Jaroslav Fragner    Náčrty a plány
cena: 290 kč
Měnit svět
    Měnit svět 
Günther Feuerstein / Vizionářská architektura v Rakousku 60. a 70. let s českým apendixem Petra Vaďury, Vladimíra Merty a Františka Sedláčka

Vizionářská architektura v Rakousku 60. a 70. let
inspirace - vlivy - paralely / G.Feuerstein
Znak a signál v soudobé architektuře
Holleinův obchod „Metek” P. Vaďura
Holleinův obchod „Retti” ve Vídni P. Vaďura
Zpráva o jednom „happeningu”
Environmental fiction Vídeň / P. Vaďura
Nevyžádaná cestovní zpráva / V. Merta
Spanilá jízda aneb tažení českých studentů architektury na Vídeň, při příležitosti kongresu
U. I. E. A. v červenci léta páně 1968 / F. Sedláček

cena: 50 kč
 nahoru
Omicron K
  Omicron K  Atelier Martin Kotík

cena: 190 kč
Jean Nouvel
  Jean Nouvel  Být opravdový

Texty z let 1984 - 1998
  Josef Pleskot 

cena: 190 kč
Otto Rothmayer
  Otto Rothmayer     1892-1966
cena: 190 kč
Alena Šrámková
  Alena Šrámková 
cena: 150 kč
Mašinisti
  Mašinisti 
Emil Přikryl
  Emil Přikryl a jeho škola  cena: 120 kč
Jaromír Krejcar
  Jaromír Krejcar  1895-1949
cena: 290 kč
Nová česká práce
  Nová česká práce 1990-1994
Forma sleduje vědu
  Forma sleduje vědu 
  Teige, Gillar a evropský vědecký
  funkcionalismus 1922-1948

  cena: 390 kč
Ženeva 1927
  Ženeva 1927 
Architektonická soutěž na projekt
Paláce národů
cena: 30 kč
Berlín
  Berlín 















 nahoru