PRAŽSKÁ NÁDRAŽÍ NE/VYUŽITÁ
7. března 2012 - 13. března 2012
Otevřeno denně 11 - 19 hodin
(13. 3. pouze do 17.00 !)
Stylizovaný prostor „panťáku“, uniformy pracovníků dráhy nebo proslulá razítka na
dámská pozadí Z ostře sledovaných vlaků. Podobnými prvky anglického humoru
zarámovali kurátoři výstavy Pražská nádraží ne/využitá, která bude od 7. března
na pouhý týden k vidění v pražské Galerii Jaroslava Fragnera, daleko závažnější
téma: aktuální a budoucí stav nádraží a železničních nemovitostí v kontextu rozvoje
metropole. Sarkastičtější pojetí výstavy, jejíž vernisáž se uskuteční v úterý 6. března
od 19 hodin, záměrně upozorňuje na liché vnímání železnice coby reliktu minulosti,
romantickou a překonanou záležitost. Přitom vedle nezpochybnitelné a nenahraditelné
funkce železniční dopravy nádraží mají v organismu Prahy výsadní postavení. A to
i díky originální, často výjimečně cenné industriální architektuře. Výstava Pražská
nádraží ne/využitá tvoří jeden z hlavních pilířů stejnojmenné akce, nabízející – kromě
jiných východisek – také řešení vedoucí k záchraně pražských nádraží a železničních
areálů.
„Pražský železniční uzel není historickým tématem. Průmyslové dědictví tvoří skelet
pražského urbanismu a pražská nádraží a drážní areály jsou toho jednoznačným
dokladem,“ upozorňuje Benjamin Fragner z Výzkumného centra průmyslového
dědictví při FA ČVUT, jež je spolupořadatelem výstavy a vydalo i doprovodný katalog.
A dodává: „Dochované objekty a významná technická díla, jak to dokládají i zahraniční
příklady, jsou pamětí míst, která procházejí proměnou, i strategickými záchytnými
body dalšího rozvoje. Tak je k nim nutné přistupovat a jejich likvidace, byť se může
jevit z hlediska okamžitého finančního efektu výhodná, představuje v dlouhodobějším
výhledu zřejmou kulturní i ekonomickou ztrátu. Pro budoucnost transformovaná místa
pomáhají rozlišovat, tvoří je jedinečnými, ve výsledku i komerčně přitažlivější.“
V prostoru Galerie Jaroslava Fragnera mohou návštěvníci posoudit projekty
developerů, urbanistů a studentů. V první části se na desítce panelů představuje
celkem čtrnáct nádraží v Praze – od dejvického až po méně známá na Vinohradech
nebo Veleslavíně. Tyto prezentace doplňují videa a projekce vizualizací
developerských projektů například na Masarykově, Smíchovském nebo Bubenském
nádraží. Spektrum přístupů k železničním budovám se rozšiřuje v druhé části výstavy,
která je cele zaměřena na Nákladové nádraží Žižkov skrze jeho využití a dlouhodobou
udržitelnost (což může být zajímavé i pro samotné developery). Představeny jsou dvě
desítky návrhů studentů Fakulty architektury a Fakulty stavební ČVUT, jež vznikly
v rámci loňského workshopu.