ve spolupráci s Pardubickým krajem
Výstava fotografií fotografa Štěpána Bartoše zachycujících stavby realizované ve dvacátém století v Pardubickém kraji. Vedle staveb jako jsou např. krematorium Pavla Janáka v Pardubicích, ústecké divadlo Kamila Roškota nebo lázně Bohdaneč od Josefa Gočára, které mají svou neoddiskutovatelnou pozici v českých dějinách architektury, se návštěvníci mohou seznámit s množstvím staveb známých i méně známých architektů.
Pardubicko je bohaté na moderní architekturu – nalezneme zde stavby z období historismu, secese, art deco, moderny, funkcionalismu, ale také ze současné doby od špičkových architektů. Výhodou tohoto regionu byl kapitál a osvícení stavebníci, kteří si nechávali stavby navrhovat renomovanými architekty. Rovněž nezůstala bez vlivu skutečnost, že se nedaleký Hradec Králové pod vedením osvíceného starosty Františka Ulricha stal důležitým centrem kvalitní architektury díky pozvaným žákům profesora vídeňské akademie Otto Wagnera a rovněž žákům Jana Kotěry.
Mezi architekty, kteří na Pardubicku působili, patří Antonín Balšánek, Josef Fanta (oba známí především svými secesními stavbami v Praze – Obecním domem a Hlavním nádražím), Alois Dryák, František Sander (navrhl několik vodárenských věží evokujících svým tvarem majáky), Jan Kotěra (Charvátova vila ve Vysokém Mýtě), Ladislav Machoň (art decový palác Passage v Pardubicích), František Roith (banka v Pardubicích), Jaromír Krejcar (spolu se sochařem Josefem Mařatkou pomník padlých legionářů v Ústí nad Orlicí), Bohuslav Fuchs (funkcionalistická Löwitova vila v Heřmanově Městci), Albert Libra, Jan Gillar, Ladislav Žák, Oldřich Liska (družstevní domy s pozdně kubistickým dekorem), Plečnikův žák Karel Řepa (autor na tehdejší dobu mimořádného sportovního areálu, funkcionalistických pavilonů na sportovní výstavě, Průmyslové muzeum). Z výrazných architektonických osobností nedávné doby nebo současnosti do tohoto výčtu patří Růžena Žertová (obchodní dům Prior v Pardubicích), Josef Pleskot, Aleš Burian a Gustav Křivinka, Zdeněk Fránek, ale také holandské studio Mecanoo (soubor obytných domků na okraji Svitav).
Zdeněk Lukeš společně s Pavlem Panochem a Štěpánem Bartošem napsali a sestavili před dvěma lety knihu Kaleidoskop tvarů, jenž s touto architekturou seznamuje. Materiál, který fotograf Štěpán Bartoš pro knihy připravoval, dal vznik putovní výstavě pod záštitou a podporou Pardubického kraje. Další zastávkou po Praze bude Berlín.
Štěpán Bartoš je profesionální fotograf, např. pro Východočeské muzeum fotografuje současné ateliérové sklo, pro Pardubický kraj zejména technické a stavební památky. Zajímavá je jeho dlouhodobá dokumentace stavby Převorství Nový Dvůr v západních Čechách, dílo britského architekta Johna Pawsona; fotografie českého pavilonu na Expu 2005 v Aichi (samostaná publikace, dále v knize Petra Nikla Zahrady snů a fantazie); samostatná výstava v průběhu české kulturní sezony ve Francii (Bohemia Magica) – dům básníka Bohuslava Reynka v Grenoblu.